Acordul privind micul trafic de frontieră cu România: Ce cred economiştii?

De aproape o lună, Ministerul Afacerilor Externe de la Bucureşti a transmis, conform uzanţelor diplomatice, colegilor de la Chişinău proiectul Acordului privind micul trafic de frontieră. Semnarea acestuia ar da posibilitatea cetăţenilor RM care locuiesc pe o rază de 50 km de la frontiera cu România să obţină permise speciale, eliberate pentru unu-cinci ani, în baza cărora ar avea acces, fără viză, pe teritoriul României, pe o rază de 50 km de la graniţă, inclusiv pentru micul comerţ de frontieră.

Deşi avantajele semnării unui astfel de acord sunt evidente pentru cetăţenii RM, autorităţile de la Chişinău nu se grăbesc să dea curs propunerii României, pe care o califică drept „întârziată”. Mai mult, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene (MAEIE) al RM pune chiar şi condiţii, care, de fapt, fac imposibilă semnarea rapidă a acestui acord care ar face mult mai facil accesul în UE, fie şi pe un teritoriu restricţionat, pentru circa un milion de moldoveni. Un comunicat al MAEIE de săptămâna trecută împrăştie definitiv iluziile celor peste un milion de potenţiali beneficiari ai acordului: diplomaţia de la Chişinău insistă pe semnarea „simultană” a Convenţiei privind micul trafic de frontieră şi a Tratatului privind frontiera de stat, ştiind foarte bine că pentru partea română - după cum a şi declarat miercurea trecută preşedintele Traian Băsescu - un tratat de frontieră cu RM „nu este o prioritate”, pentru că România nu are probleme de frontieră cu RM. Partidele democrate de opoziţie au început să sune alarma. Astfel, PLDM a cerut, printr-o declaraţie, guvernului să semneze în regim de urgenţă Acordul privind micul trafic de frontieră, menţionând că „acest subiect nu necesită de a fi politizat, ca de fiecare dată, ci de a fi tratat raţional şi cu respect pentru propriul popor”. Care sunt avantajele unui astfel de acord pentru cetăţenii RM i-am întrebat şi pe câţiva economişti.

„A refuza să semnezi acordul e ca şi cum ţi-ai scuipa singur în ochi”

Veaceslav Ioniţă, expert IDIS „Viitorul”

În condiţiile în care România este în prezent de vreo patru ori mai bogată decât RM şi are un potenţial economic mult mai mare, evident că acest acord ne-ar oferi un segment foarte larg de cooperare, pentru că sunt o sumedenie de mărfuri şi produse care vor putea fi tranzitate în condiţii preferenţiale din Moldova şi spre Moldova. În toată lumea, localităţile de frontieră au un microclimat special care le permite dezvoltarea. În China, bunăoară, la hotar cu Rusia, au apărut mai multe oraşe foarte dezvoltate, cu infrastructură nouă, şi asta, în mare parte, graţie comerţului de frontieră. În SUA un şir de localităţi se dezvoltă rapid datorită relaţiilor comerciale cu Mexicul. Mai multe sate micuţe din Polonia s-au dezvoltat datorită amplasării în vecinătatea cu Cehia şi Germania.

RM va avea de pierdut, şi nu România, dacă nu va fi semnat acordul. De partea cealaltă a frontierei sunt câteva oraşe mari - Iaşi, Galaţi, Huşi, iar pe partea noastră sunt mai mult localităţi mici, pentru care comerţul de frontieră chiar ar fi o oportunitate. Acordul va oferi avantajele unui soi de contrabandă legalizată, în sensul bun al cuvântului - micii întreprinzători din RM vor putea duce în România marfă care, în mod normal, este restricţionată de UE şi încă şi fără taxe vamale. Autorităţile noastre, condiţionând semnarea acestui acord prin semnarea de către România a tratatului bilateral de frontieră, fac un mare deserviciu la circa un milion de cetăţeni ai RM, lipsindu-i de avantajul de a putea circula liber pe o distanţă de 50 km de la graniţă pe teritoriul UE. A refuza să semnezi un astfel de acord e ca şi cum ţi-ai scuipa singur în ochi. Deşi e aproape imposibil s-o faci, uite că autorităţile noastre reuşesc.

„Un plus de libertate pentru un milion de moldoveni”

Vasile Şoimaru, doctor în economie

Posibilitatea de a trece frontiera fără vize le-ar aduce un plus de libertate la peste un milion de moldoveni din cele 11 raioane vecine cu UE. E şi o oportunitate frumoasă pentru locuitorii din această zonă de a-şi spori veniturile, practicând micul comerţ de frontieră, care ar fi mai ales în avantajul cetăţenilor RM, dat fiind preţurile ceva mai mari de partea cealaltă a Prutului.

Comuniştii sunt gata să meargă împotriva propriilor cetăţeni, dacă astfel, cred ei, merg şi împotriva României. Totodată, ei nu vor ca cetăţenii noştri să vadă multele lucruri pozitive care se întâmplă dincolo de Prut, unde nu e doar România, ci Uniunea Europeană. Dar comuniştii ar putea cădea chiar în groapa pe care o sapă, pentru că oamenii vor înţelege că, dintr-o ambiţie prostească a guvernării, sunt lipsiţi de nişte facilităţi. Pe oameni nu-i interesează dacă este semnat sau nu tratatul de bază sau cel de frontieră între România şi RM, pentru că de la asta nu au nici de câştigat, nici de pierdut personal. Însă dacă autorităţile comuniste se vor încăpăţâna şi nu vor semna acordul privind micul trafic de frontieră, atunci lumea, chiar şi simpatizanţii PCRM, s-ar putea revolta, pentru că e vorba de un acord care îi vizează nemijlocit, pe fiecare dintre cei peste un milion de oameni în parte. Cred că toate partidele democrate de opoziţie au un bun prilej de a se consolida pentru a cere autorităţilor să semneze acest acord.

„Acordul e menit să ne menţină în mediul european de relaţii economice…”

Veaceslav Negruţă, economist

Cu toată certitudinea pot să afirm că Acordul privind micul trafic de frontieră este o şansă oferită de România cetăţenilor R. Moldova pentru a nu admite diferenţierea totală între cei din dreapta şi stânga Prutului. Micul comerţ de frontieră, angajarea la munci, fie chiar sezoniere, permit „aducerea şi construcţia” Europei la noi acasă, în timp ce guvernanţii de la Chişinău cochetează cu alte centre şi grupuri de interese.

Luând în considerare faptul că majoritatea localităţilor situate în zona de 50 km sunt localităţi rurale, cu un specific agrar pronunţat, putem spune că ţăranii ar mai avea încă o alternativă unde să-şi comercializeze marfa, poate la un preţ mai bun şi poate în cantităţi mai mari - catalizatorii oricărei afaceri profitabile.

Această iniţiativă cu Acordul privind micul trafic de frontieră vine să menţină (dar şi să susţină) într-un mod foarte practic R. Moldova în mediul european de relaţii economice, de schimb de bunuri şi forţă de muncă. Poate anume aceasta şi este explicaţia de ce autorităţile de la Chişinău se împotrivesc micului trafic de frontieră? Personal nu văd o legătură clară între acordul dat şi acordul de frontieră între R. Moldova şi România şi, respectiv, condiţionarea semnării unuia prin semnarea celuilalt.

Alina Ţurcanu, www.timpul.md